MENERUSI Pelan Transformasi Ekonomi (ETP ) yang dilaksanakan
kerajaan untuk memacu pembangunan ekonomi negara secara domestik mahupun asing,
industri kreatif dikenal pasti sebagai satu entiti yang mampu menjana antara
RM6 bilion hingga RM7.2 bilion setahun kepada pendapatan negara dan menyediakan
hampir 50,000 peluang pekerjaan menjelang 2020. Ikuti temu bual wartawan Bisnes
Metro, Hafiz Ithnin bersama Ketua Pengarah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional
Malaysia (Finas), Mohd Naguib Razak untuk mengupas secara lanjut mengenai
peranan dilaksanakan oleh pihaknya dalam usaha menjadikan industri filem
tempatan sebagai entiti penting yang boleh menyumbang kepada perolehan industri
kreatif negara menjelang 2020.
INDUSTRI kreatif dijangka dapat menjana perolehan mencecah
RM7.2 bilion setahun kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2020.
Melihat kepada jangkaan berkenaan, apakah yang dilaksanakan oleh Finas dalam
usaha membantu negara menyumbang kepada sasaran itu? Sejak pelaksanaan ETP oleh
kerajaan, industri filem dikenal pasti sebagai salah satu entiti yang mampu
menyumbang kepada perolehan industri kreatif. Perkara ini memberi makna kepada
kami untuk terus memacu peningkatan perolehan dalam industri perfileman dengan
mengadakan promosi dan pemasaran iaitu bagi pertengahan pertama ini sebanyak
tujuh pasaran filem antarabangsa telah disertai oleh Finas dan hasil penyertaan
pasaran itu sebanyak RM82.89 juta urus janji telah dimeterai. Finas juga
melakukan pembangunan modal insan seperti menyediakan Program Latihan
Perfileman termasuk program Masterclass kepada penggiat industri untuk
mempertingkatkan kemahiran dan pengetahuan mereka dengan penggiat industri dari
luar negara. Bagi tahun ini, sebanyak dua buah program Masterclass dan 30 buah
bengkel latihan bakal diadakan di Finas dengan setakat dari Januari hingga Ogos
2012, sebanyak 17 bengkel sudah dianjurkan. Tambahan penyediaan kemudahan
infrastruktur dan peralatan perfileman iaitu kami sentiasa meningkatkan
kemudahan peralatan produksi, studio dan infrastruktur pasca produksi yang
bertujuan membantu pengusaha filem tempatan dalam penghasilan filem-filem
berkualiti dan bermutu seterusnya merancakkan lagi industri perfileman di
Malaysia. Perkara lain dilaksanakan Finas bagi merancakkan industri filem
dengan menyediakan bantuan kewangan kepada pemain industri itu seperti Dana
Seni Filem dan Multimedia, Dana Filem Kenegaraan, Dana Filem Animasi, Dana
Kesan Khas (CGI) dan Dana Dokumentari.
Setakat separuh tahun pertama ini, berapakah nilai kutipan
filem secara keseluruhan dan apakah faktor yang mendorong meraih pendapatan
berkenaan. Adakah nilai itu meningkat berbanding tempoh yang sama tahun lalu?
Nilai kutipan filem secara keseluruhannya bagi tempoh Januari hingga Julai
mencatatkan jumlah RM50.8 juta bagi 37 judul filem. Manakala pada 2011 bagi
tempoh sama tahun lalu adalah sebanyak RM60.5 juta bagi 24 judul filem. Di sini
terdapat pengurangan nilai kutipan filem walaupun jumlah filem bertambah dan
tahun ini, kerajaan memperuntukkan sejumlah RM200 juta kepada industri kreatif
negara.
Geran Industri Kreatif adalah satu inisiatif kerajaan yang
diperkenalkan di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (2011 sehingga 2015). Sebanyak
RM120 juta telah diperuntukkan melalui Kementerian Penerangan, Komunikasi dan
Kebudayaan (KPKK) bertujuan merancakkan pembangunan industri kreatif tempatan
supaya mampu bersaing dan lebih berdaya saing di peringkat antarabangsa.
Geran itu disasarkan kepada penggiat seni (individu),
syarikat dan koperasi yang berkecimpung dalam tiga kategori industri kreatif
iaitu Industri Kreatif Multimedia, Industri Kreatif Seni Budaya dan Industri
Kreatif Warisan Budaya. Bagi penerbitan filem dan televisyen, pengiklanan, seni
reka termasuk games dan virtual world, animasi dan kandungan digital,
penerbitan rencana dan penerbitan e-Book adalah di bawah kategori Industri
Kreatif Multimedia. Peruntukan disediakan Kerajaan melalui KPKK akan disalurkan
kepada Finas mengikut kelulusan permohonan yang perlu melalui dua jawatankuasa
yang dibentuk iaitu Jawatankuasa Teknikal Industri Kreatif Multimedia dan
Jawatankuasa Induk Penilai Geran Industri Kreatif. Sehingga kini, KPKK akan
menyalurkan peruntukan itu kepada Finas sebanyak RM25.9 juta dan Finas akan
menyalurkan peruntukan berkenaan kepada permohonan yang berjaya dan melepasi
kedua-dua penilaian jawatankuasa dibentuk.

Hikayat Merong Mahawangsa
Sebelum ini, Finas dilaporkan membuat unjuran bagi
mencatatkan RM150 juta kutipan filem untuk tahun ini dan daripada unjuran itu,
beberapa peratus disumbangkan oleh filem tempatan dan asing.
Pada tahun ini, unjuran bagi kutipan filem yang disasarkan
oleh Finas adalah sebanyak RM110 juta bagi filem tempatan saja. Sehingga kini
jumlah kutipan Januari hingga Jun 2012 bagi filem tempatan dan asing adalah
sebanyak RM302.16 juta. Bagaimana dengan kadar kemasukan filem asing setahun?
Filem asing yang dibawa masuk ke Malaysia perlu membuat bayaran filem mengikut
kadar jenis filem yang dibawa. Contohnya, filem wayang gambar cerita, treler
dan lain-lain. Filem wayang gambar tidak termasuk filem iklan dan dokumentari
bagi salinan pertama RM1 seminit atau sebahagiannya. Bagi salinan ke dua dan
seterusnya RM2 seminit atau sebahagiannya. Bagi tempoh Januari hingga Jun 2012,
kutipan bayaran filem sebanyak RM773,162 untuk sejumlah 2,897 judul manakala
pada 2011 Januari hingga Disember tahun ini, kutipan bayaran filem adalah
sebanyak RM2,704,520 untuk 13,546 judul. Bagaimana dengan prestasi membawa
keluar produk filem tempatan ke luar negara? Sehingga kini prestasi yang
ditunjukkan dalam memasarkan produk tempatan ke luar negara amat
memberangsangkan apabila dalam tempoh pertengahan 2012, sebanyak RM82.89 juta
urus janji dimeterai berbanding 2011 iaitu hanya RM92 juta. Finas terus
konsisten dalam menyertai pasaran filem antarabangsa dan pada tahun ini
dijangkakan sebanyak sembilan pasaran filem disertai Finas.
![]() |
Sekadar gambar hiasan |
Artikel ini disiarkan pada : 2012/08/27
SUMBER DIPETIK DARI :
http://www.hmetro.com.my/articles/MampujanaRM7_2b/Article
BERITA
Jumaat Oktober 21, 2011
Industri Kreatif Mampu Jana RM6-7 Blion Untuk Negara - Rais

KUALA LUMPUR: Industri kreatif negara dijangka mampu menjana
RM6 bilion hingga RM7.2 bilion setahun kepada pendapatan negara, kata Menteri
Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim.
Beliau berkata industri itu juga dilihat mampu menyediakan
hampir 50,000 peluang pekerjaan kepada rakyat di negara ini menjelang 2020.
Katanya, ini selaras dengan matlamat Dasar Industri Kreatif
Negara (DIKN) yang dilancarkan pada Jumaat, iaitu untuk menjadikan industri
kreatif berdaya saingdan dinamik dalam menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi
negara. "DIKN merupakan satu dasar yang signifikan dalam kita merangsang
pertumbuhan ekonomi kreatif di dalam negara kita.
"DIKN dapat mewujudkan masyarakat yang menjana ekonomi
menerusi seni budaya dan warisan, di samping itu, berlumba-lumba dengan
masyarakat antarabangsa yang telah lama meceburi bidang kreatif ini,"
katanya kepada pemberita selepas melancarkan DIKN dan Jelajah Kreatif DIKN pada
Jumaat. Terdahulu, dalam ucapannya, Rais berkata DIKN akan meletakkan
pembangunan industri kreatif tanah air pada landasan lebih kukuh dan menyeluruh
untuk bersaing di peringkat antarabangsa.
Beliau berkata DIKN, melalui strateginya, menetapkan prinsip
asas pembangunan industri kreatif negara, yang menjurus dan memacu kepada
kegiatan kreatif secara lebih produktif serta ekonomik, melalui sinergi sektor
awam dan swasta.
Katanya, Malaysia menduduki tangga ketujuh di kalangan
negara membangun bagi eksport seni rekaan dengan nilai hampir US$3.2 bilion
pada 2008.
Justeru, usaha perlu dipertingkat untuk melonjakkan Malaysia
ke tangga lebih tinggi melalui kerjasama lebih erat semua pihak dalam
menghasilkan produk serta kandungan kreatif yang lebih berdaya saing, katanya.
Rais berkata kerajaan juga menyediakan pelbagai dana dan program bagi
menggalakkan pertumbuhan industri kreatif tanah air. Ini termasuk pinjaman Dana
Industri Kreatif bernilai RM200 juta yang dilancarkan pada 2009 dan Dana
Pengdigitalan bernilai RM119 juta, serta geran RM100 juta yang diuruskan
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia untuk penghasilan kandungan
kreatif multimedia. Selain itu, kementerian juga akan bekerjasama dengan
Kementerian Pelajaranuntuk mengadakan program di 500 sekolah menengah bagi
mengenal pasti pelajar yang berbakat dalam seni kreativiti multimedia agar ia
dapat dicungkil dan dipupuk dari awal.
Rais berkata Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan
(Pemandu) juga bercadang mencari peluang untuk pengeluar filem tempatan
bekerjasama dengan pengeluar filem antarabangsa bagi menghasilkan filem
berkualiti tinggi.
Katanya, dalam hal ini, kerajaan akan membantu membiayai
produksi tersebut jika tidak melibatkan kos yang tinggi.
"Kita cuba mencari jalan bagaimana satu atau dua filem
yang bertaraf antarabangsa, yang melibatkan pelakon tempatan dan antarabangsa
(dapat dihasilkan), sekiranya ia tidak melibatkan kewangan yang begitu
tinggi," katanya. - BERNAMA
SUMBER DIPETIK DARI
http://mstar.com.my/cerita.asp?sec=mstar_berita&file=/2011/10/21/mstar_berita/20111021194211
__________________________________________________________________________________
FILEM-FILEM MALAYSIA YANG MENGGUNAKAN TEKNIK CGI
HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA

MAGIKA

LIBAS

HAQ

______________________________________________________________________________________________
SeeFood Filem Animasi Bahasa Inggeris Pertama Malaysia
Dec 28, 2011
Pada jam 12 tengahari tadi, telah berlangsung Majlis
Menandatangani Perjanjian antara Grand Brilliance dan Silver Ant Sdn Bhd di
Penthouse, Sri Pentas, Bandar Utama yang mana kedua belah pihak bakal
bekerjasama untuk menerbitkan filem SeaFood.
Filem SeeFood adalah sebuah filem animasi berbentuk
pengembaraan yang dikatakan sebuah filem animasi pertama dalam Bahasa Inggeris
di Malaysia. Grand Brilliance bakal menjadi pengedar dan akan memastikan segala
promosi filem ini berjalan lancar sementara Silver Ant Sdn Bhd sebagai penerbit
filem ini.

Filem SeeFood Bakal Ditayangkan 8 Mac 2012
Studio animasi tersohor Malaysia, Silver Ant Sdn Bhd telah
membuat kenyataan hari ini bahawa mereka telah memilih Grand Brilliance sebagai
pihak promosi dan pengedaran filem animasi adventur pertama mereka, SeeFood.
Dalam majlis menandatangani perjanjian tengahari tadi, Ahmad
Izham Omar selaku Pengurus Eksekutif Primeworks Studios menyatakan perasaan
berbesar hati pihak Grand Brilliance dalam menerima tanggungjawab mempromosi
dan mengedarkan filem SeeFood ke seluruh Malaysia. SeeFood, dengan kelasnya
yang tersendiri dari segi penceritaan dan kualitinya juga merupakan filem
animasi berbahasa Inggeris pertama di Malaysia.
Filem SeeFood berlatar-belakangkan eko-sistem sekitar kita
dimana karakter utamanya, Pup dan Julius akan membawa penonton menyertai mereka
ke alam pengambaraan penuh misteri yang tidak berpenghujung, ditemani watak
lain yang penuh warna.
Apabila berdozen telur dari terumbu Pup dicuri oleh pemburu
haram, Pup nekad untuk menyelamatkan abang-abang dan kakak-kakaknya, tanpa
mengambil kira akan bahaya misi tersebut. Tekadnya untuk membetulkan keadaan
membawa Pup ke dunia daratan, atau dunia Man, dengan kawasan yang indah tetapi penuh
dengan bahaya – destinasi yang tak pernah terlintas di benak seekor jerung.
Khuatir akan keselamatan Pup, Julius, seekor jerung
berinsang putih muncul dengan misinya yang tersendiri untuk menyelamatkan kawan
karibnya. Dengan sut istimewa mereka, keupayaan jerung untuk mengembara di
daratan dalam animasi aksi penuh ketawa ini pasti akan mempesonakan anda!
Mr Goh Aun Hee, pengasas dan penerbit animasi bagi Silver
Ant menyatakan yang pemilihan Grand Brilliance sebagai pengedar tunggal filem
SeeFood merupakan keputusan mudah, berdasarkan kepada pengaruh dan rekodnya
yang utuh dalam kejayaan pengedarannya di pasaran Malaysia.
Perjalanan filem SeeFood ke tanah asalnya, Malaysia adalah
setanding pengembaraan perjalanan Pup. Selepas tayangan perdananya di Cannes
Marche du Film pada bulan May 2011 yang lalu, SeeFood telah ditayangkan di
lebih 90 negara sekeliling Amerika Utara, Eropah, Amerika Latin dan Asia. Pada
March 8, 2012, SeeFood akan menemui penonton tempatan di 80 buah panggung.
Kejayaan filem animasi penuh Malaysia di tahap antarabangsa
akan membantu kejayaan kedua pihak Silver Ant dan juga industri animasi
tempatan. Ia sesungguhnya telah meletakkan Malaysia di industri animasi
bertaraf antarabangsa, dengan Silver Ant sebagai penanda aras buat industri animasi
Malaysia.
Untuk info lanjut berkenaan filem SeeFood, layari
www.seefood-themovie.com
Mengenai Primeworks Studios Sdn Bhd
Primeworks Studios menghasilkan program TV sejak tahun 1984
dan filem sejak tahun 1994. Ia menerbitkan lebih 5,000 jam kandungan TV
setahun. Primeworks Studios Sdn Bhd adalah penyumbang terbesar kandungan kepada
empat saluran televisyen komersil dalam kumpulan Media Prima, iaitu TV3, NTV7,
8TV dan TV9. Antara kandungan yang dihasilkan adalah program hiburan, majalah,
dokumentari, drama dan sukan. Rancangan yang popular merangkumi Anugerah Juara
Lagu, Majalah 3, Nona, Explorace, Jalan Jalan Cari Makan, One In A Million,
Mentor, Wanita Hari Ini, Melodi, Jejak Rasul dan 999.
Primeworks Studios menerusi unit Filem dan Drama iaitu Grand
Brilliance juga mengeluarkan kira-kira 10 filem setahun termasuk kerjasama
dengan penerbit dan pengarah lain di Malaysia dan 200 jam drama serta telemovie
setahun. Antara drama terbitan Grand Brilliance yang pernah memenangi anugerah
ialah Miftahul Jamilah, Khilaf dan Sebening Azan Yang Dialun. Filem-filem
seperti Cinta, Mukhsin dan Talentime turut memenangi anugerah di peringkat
antarabangsa dan turut diterima oleh masyarakat penonton filem di merata dunia.
Mengenai Silver Ant Sdn Bhd
Silver Ant ditubuhkan pada tahun 1999 dengan pemahaman dan
pengiktirafan bahawa SEMUA yang terjun ke bidang animasi adalah mereka yang
dilahirkan dengan minat yang mendalam untuk ‘menggerakkan’ minat dan impian
mereka dengan imaginasi dan emosi. Dalam misi ‘menggerakkan’ kreativiti di
kalangan ‘kita’, lahirlah Silver Ant. Kejayaan dari segi kreativiti Silver Ant
datang dari maklum balas dan sokongan padu dari klien dan dari segala projek
yang pernah dijayakan. Ia telah berkembang dari hanya menerbitkan iklan
TV,permainan video, filem pendek, treler filem, ke filem animasi penuh. Animasi
merupakan satu bentuk seni yang sentiasa dahagakan kemajuan dari segala segi.
SUMBER DIPETIK DARI : http://www.budiey.com/filem-seefood-filem-animasi-pertama-malaysia/









Tahniah diucapkan kepada Grand Brilliance dan Silver Ant Sdn
Bhd ^_^
___________________________________________________________________________________________
Kanak-kanak dan Seni Lukis
30042010
Melukis sebagai Medium Komunikasi
Lukisan merupakan bentuk komunikasi awal kanak-kanak sebelum mereka berupaya untuk bertutur. Ianya dijadikan alat perhubungan yang berkesan untuk berinteraksi.
Lukisan merupakan bentuk komunikasi awal kanak-kanak sebelum mereka berupaya untuk bertutur. Ianya dijadikan alat perhubungan yang berkesan untuk berinteraksi.
Melukis sebagai Cara Mencapai Kepuasan Diri
Melukis merupakan aktiviti yang mampu memberikan kepuasan kepada kanak-kanak. Melalui lukisan, kanak-kanak dapat meluahkan perasaan dan emosi selain dapat membina kekuatan otot. Aktiviti sebegini juga dapat membantu menajamkan daya intuisi kanak-kanak.
Melukis merupakan aktiviti yang mampu memberikan kepuasan kepada kanak-kanak. Melalui lukisan, kanak-kanak dapat meluahkan perasaan dan emosi selain dapat membina kekuatan otot. Aktiviti sebegini juga dapat membantu menajamkan daya intuisi kanak-kanak.
Melukis untuk Meningkatkan Daya Penguasaan Kendiri (Self Esteem)
Aktiviti melukis dapat memberikan kepuasan kepada kanak-kanak dalam meluahkan apa yang dilihat lalu dipindahkan semula dalam bentuk dan rupa imej yang unik mengikut tahap pemahaman mereka.Melalui aktiviti melukis, kanak-kanak dapat meningkatkan daya sensitiviti pancaindera.
Aktiviti melukis dapat memberikan kepuasan kepada kanak-kanak dalam meluahkan apa yang dilihat lalu dipindahkan semula dalam bentuk dan rupa imej yang unik mengikut tahap pemahaman mereka.Melalui aktiviti melukis, kanak-kanak dapat meningkatkan daya sensitiviti pancaindera.
SUMBER DARIPADA :
No comments:
Post a Comment